
Více jak rok nám byl na Novém Zélandu domovem a třetím členem naší party, proto je to pro nás nyní těžké, ale přišel čas rozloučit se s naším domovem na kolečkách. Hledáme pro něj tedy nového majitele, kterému bude dělat radost tak jako nám.
Náš/Váš/jejich ne, pojízdný domeček bude k mání od Září 2018.
—— Rychlé info ——
Základní údaje:
293 XXX km / WOF: do 07-18 / REGO: do 07-5-18 / SC: do 24-11-2020 / Automat / Benzín – 2.4 L / spotřeba: 8l/100km / cena: 6700NZD / Mlhovky / Tempomat / Klimatizace / Rádio (USB, AUX, BT, dálkové ovládání) / 2x airbag / centrální zamykání / 2x dálkové ovládání s klíčem / bezpečnostní alarm / zpětná kamera / el. stahování oken / el. nastavitelná zrcátka / 4x led vnitřní osvětlení / rezervní kolo (hever, klíč na kola)
Vybavení:
2x židle / venkovní, vnitřní stolek / záchod / dvouplotýnkový vařič na LPG / nádobí (vše 2x – hrnec, panev, talíř, miska, hrnek, příbory a 1x konvice, termoska, prkénko, struhadlo, cedník,…) / 2x nádoba na vodu 30l (čistá a odpadní) / vestavěná postel (190x150cm) s matrací / deka / peřina / 2x polštář / povlečení / zástěnky (látkové, 6x stříbrné) / převodník 12V/220V / venkovní nafukovačka / badmintonová sada / body board / golfová hůl / nářadí (kladivo, šroubováky) / smetáček
—— Certifikace a poplatky ——
Self-Containment (SC): Certifikace na pět let pro auto přestavěné na obytné. Pro získání certifikátu je nutné mít v autě záchod a nádrž s čistou a odpadní vodu nejméně na 3 dny. Certifikace vás opravňuje k používání bezplatných kempú a umožní přenocování ve volných zónách (většinou všude mimo město a soukromých pozemků). Certifikaci kontrolují úředníci (DOC Rangers) každou noc (nejčastěji kolem třetí ráno) a okamžitá pokuta (pokud SC nemáte) je 200NZD. Pokud certifikaci nemáte, můžete spát jen v placených kempech (ceny od 10 – 30NZD za noc na jednoho). Více info: Self-Containment (anglicky)
Warrant of fitness (WOF): Je to vlastně technická kontrola, na které se kontroluje stav auta. Pro auta s rokem výroby nad 2000 se uděluje na rok, pro starší, na půl roku.Více info: Warrant of fitness (anglicky)
Renewal of vehicle licence (REGO): To je registrace vozidla, která se platí měsíčně (předplatit lze na max. 12 měsíců). Většinou si ji nový majitel předplatí u přepisu auta. Více info: Renewal of vehicle (anglicky)
Road user charges (RUC): Jedná se o poplatek pouze pro auto využívajicí naftový motor. Platí se za každých tisíc kilometrů. Pro auta s benzínovým motorem (to je naše) tento poplatek není (resp. je zahrnut v ceně benzínu). Více info: Buy a road user charges (anglicky)
—— Naše zkušenost ——
Cestování na NZ bez auta je dost obtížné a tak je jasné, že ho bude řešit asi každý kdo se sem chystá. Sehnání auta je jedna z prvních věcí, která vás čeká a jde vyřešit několika způsoby. Na následujících řádcích popíši naše zkušenosti tak, jak se opravdu staly, a které nebyly zrovna nejlepší. Vyberte si z nich spíš to, čemu by jste se měli vyhnout, aby vaše první dojmy ze Zélandu nebyli podobné těm našim.
Výběr auta jsme nějak moc předem neřešili. Po přečtení průvodců, pár blogů a rad na internetu jsme dospěli k závěru, že auto seženeme po příletu, tedy během prvních dní na Zélandu. Chtěli jsme si ho nejdříve omrknout a pak se až rozhodnout jestli ano nebo ne. Po příletu jsme měli zamluvený hostel za 70NZD/noc pro jednoho (kurz byl cca. 1NZD = 19Kč). Byl to osmilůžák a tak sme skoncili na palandách, každý na jiném konci pokoje s dalšíma šesti lidma z různých koutů světa (to nemluvím o zavazadlech na které nebylo místo a o nějakém zamknutí někam nebyla ani řeč). V tomhle ubytování jsme měli trávit prvních pár dní, než si seženeme auto.
Prodej aut v Auckladnu se odehrává o víkendu na trzích s auty (Car Fair), což bylo asi za dva dny od našeho příletu (už nevím přesně, ale je to popsáno na blogu). V sobotu byla první šance a na trhu bylo jen pár aut a s certifikátem SC (o tom že něco takového existuje, jsme se dozvěděli pár hodin předtím) asi dvě (shodou okolností také češi). Dali jsme se nima do řeči, ale SC auto za 8tis nám přišlo drahé a tak jsme odešli s prázdnou. Další den, v neděli, byl o dost větší trh a aut s SC tam bylo dost. Dali by se zařadit do dvou kategorií, první byla rok výroby 1985 – 1999 kolem 4 až 5tis NZD a druhá r.v.2000 a vyšší kolem 7 – 9tis NZD. Potom co jsme cca 5x obešli všechny, jsme si sedli pod strom, vybalili svačinu a během toho jak sme jedli nám začalo docházet v jakým jsme „průseru“. Pokud dnes nevybereme auto, hrozí nám dalších 6 nocí (za 70 na jednoho/noc) v tom strašném hostelu. Dodnes nezapomenu jak jsem se na přítelkyni podíval a ta měla v očích slzy. Byl to (a do dneska je) můj nejhorší Novozélanďanský zážitek.
Proklínal jsem všechny průvodce a blogy, které psali, že auto seženeme za 2tis a že je jich tu spousta… Není jich tu spousta a pokud nechci 30 let starý auto, tak není za dva tisíce.
Abych to dopověděl (musim si utřít slzu jak na to vzpomínám), tak jsme ten den auto prostě sehnat museli. Obešli jsme všechny SC auta znovu a pak zamířili jen tak k normálním. A najednou vidíme že mezi nima stojí jedno SC, je z roku 2005 a po prohlédnutí vnitřku zase tak malé nebylo. Chlápek nám ochotně ukazuje jak se rozkládá postel, jak teče voda, jak ovládá na dálku rádio z postele. Cena byla sice trochu vyšší, ale to by jsme za ten hostel za týden dali také. Bylo rozhodnuto, tohle bude náš domov na příští rok a čtvrt.
Vše tedy dopadlo nakonec dobře díky obrovskému štěstí, byli jsme tak nadšeni, že jsme se okamžitě odstěhovali z hostelu i přesto, že jsme tam měli ještě noc zaplacenou, a jeli spát nad Aucklad do nejbližšího free kempu u oceánu. Až od té doby jsme si začali Zéland užívat tak, jak jsme o něm snili.
Auto jsme tedy sehnali od mladého Novozélanďanského právníka, který ho před třemi měsíci nechal přestavět na Self Content, aby mohl procestovat se svou přítelkyní jižní ostrov. Jsme tedy od té doby jeho druzí majitelé.
—— Podrobný popis ——
Někteří lidé se možná diví že takovému „malému autu“ říkáme domov. Dejte mi pár chvil a přesvědčím vás, že to domov (se vším všudy) opravdu je.
Auto – motor a podvozek
Máme ho více než rok a krom jedné prasklé pneumatiky (vše na její výměnu v autě je – ověřeno) a výměny přední žárovky (dá se vyměnit za pár minut) nás nikde nenechalo. Najeli jsme s ním kolem 20 tisíc kilometrů a nechávali dvakrát vyměnit olej s filtrem (každých 10 tisíc km). Na tachometru je aktuálně 293 XXX Km a posledním WOFkem prošlo bez jakýchkoliv potíží (museli jsme jen vyčistit přední světla :-)).
S pneumatikami jsme udělali malou rošádu. Po defektu jedné pneu na zadním kole jsme koupili jeden nový pár a nechali ho dát na přední nápravu. Na zadní vybral mechanik dvě nejlepší (stále zbývá cca 40% životnosti) a jednu jsme museli nechat v servisu.
Tlumiče, odpružení a takové ty věci vespod prochází každoroční prohlídkou na technické kontrole (WOF). Podle technika na posledni WOFce je vše v normě a byl docela překvapen, v jak dobrém je auto stavu. Nic neklepe, nebouchá ani neskřípe, startuje velmi dobře (baterie byla měněna při přestavbě před rokem a půl). Pro všechny případy jsou tu startovací kabely při ruce (využili jsme hlavně při pomoci ostatním).
Obývák – přední část vozu
Řízení jde velmi zlehka díky posilovači, takže volantem na místě pohodlně otáčíte jednou rukou. Maximální rychlost je tu 100 km/hod při které motor točí nějakých 2300 ot/nim, což vzhledem k benzínovému motoru 2.4 L (2AZ-FE I4) dává velmi příjemnou spotřebu kolem 8l na 100km. Převodovka je automatická, čtyřstupňová a má funkce pro pomalou jízdu, nebo podřazení (používá pouze jeden, dva, nebo při rychlostní stupně).
Tempomat používám skoro furt a neumím si to tu bez něj představit. Není tu tolik vesnic, takže mezi městy jedete dlouho stejnou rychlostí. Klima se fakt hodí, protože pokud jedete po prašné cestě (třeba dvě hodiny), tak je dobré mít zavřená okénka a uvnitř je pořádné horko. Zpětná kamera je móóóc užitečná věc, ne jen na parkovišti, ale i když se na úzké cestě potkáte s autem a musíte pěkný kus odcouvat (třeba mosty jsou ty velmi často jednoproudé). Elektronické stahování oken, el. nastavizelná zrcátek a centrální zamykání s dvěmi sady klíčů je takový standard, který ulehčuje každodenní život. V případě zamčení auto pípne (nemusíte se vracet až k autu když si nejste jisti jestli máte zamčeno). Při nesprávném dovření dveří pípne 3x a po minutě houká, což je dost dobrá funkce proti vykradení, stejně jako bezpečnostní alarm při násilném vniknutí.
Svoje oblíbené songy si pustíte z vychytaného rádia, které má USB vstup (takže songy na flešku), můžete jej s telefonem propojit přes sluchátkový konektor a nebo využít Bluetooth propojení a kromě hudby vám navigace (používáme z telefonu) bude mluvit z reproduktorů. Aby toho nebylo málo, je k rádiu ovladač, se kterým můžete tohle celé orchestrovat z postele.
Mezi přední sedadla přesně zapadne lednice na 12V, takže chlazené pivko je stále po ruce (během jízdy ne!). Navíc je tu i rozdvojka (na 12V zásuvku), takže můžete připojit i ten mobil.
Ložnice / jídelna – střed vozu
Právě tahle část nás přesvědčila ke koupi auta. Je až neuvěřitelné, kolik věcí se dá udělat s tak „malým“ prostorem. Zadní sedačky jsou pochopitelně vyjmuty a celý prostor slouží buď jako ložnice, nebo jídelna.
Osvícení zajišťuje čtveřice led žároviček dostatečně výkonných na čtení a naopak šetrných na spotřebu. Ještě se nám nestalo, aby se baterie tímto způsobem vybila. Zatemnění zajišťují záclonky, ve kterých je zašita termo fólie, takže světla a tepla dovnitř projde jen minimálně. Jsou po obou stranách, v předu, v zadu a dají se spojit cvočky do sebe, takže soukromí uvnitř je zajištěno. Aby spodní konce neplandaly, dají se také přichytit na okolní stěny. Přes den jsou staženy provázkem aby nebránily výhledu.
Dá se také využít (proti slunci, nebo na noc proti světlům od projíždějících aut) stříbrno/černého stínění, které je tu na všechny okna (i zadní). Na noc používáme síťové záclonky, které dovolí větrat a zároveň se komáři a černé mušky nedostanou dovnitř.
Rozložení se zajišťuje dvěma deskami, které zapadnou do drážek a vytvoří tak postel o velikosti cca 190x150cm. Jako matrace slouží pár 5 cm vysoký molitanů, které jsou zašity v potahu. Je tu také deka, velká peřina (200x180cm, takže spacák bude potřeba jen při trempování) a dva polštáře s povlečením.
Během dne se dá interiér lehce přeměnit na jídelnu, tedy stůl s třemi lavicemi. Stačí přesunou jednu desku za přední sedačky a prostřední zvednout na dřevěnou nohu. Vznikne tím pěkný stolek, který se dá použít i venku. Věřte nebo ne, v takovémto uspořádání jsme měli uvnitř párty ve 4 lidech v centru Aucklandu.
Úložné prostory jsou pod každou lavicí, jejíž vrchní část se odklápí na pantech. Do každé se dá vyskládat jedno standartní zavazadlo, a tak máme každý své oblečení v jedné „skříni“.
Kuchyň – zadní část vozu
Dobré jídlo je základ dobrého dne a tak v této kuchyňce trávím docela dost času. Velké zadní dveře chrání před nepřízní počasí a tak je možno vařit i při dešti. Je tu vestavba která ukrývá umyvadlo s kohoutkem, čerpadlem a odklopný stolek. Na ten se položí dvouplotýnkový vařič na LPG (2kg). Pod vestavbou je prostor s 2x nádobou na 30l vody (čistá, špinavá), 5x polička na čaj, kafe, kořenky, měchačky, příbory, kuchyňské nože, otvírák na konzervy a další věci potřebné k jídlu a vaření.
Nádobí je uloženo v plastovém koši po levé straně a obsahuje: 2x hrnec, 2x pánvička, konvici na vodu, termosku, 2x talíře a misky, struhadlo, prkénko, cedník a dva hrnky.
V černém obalu je zde také záchod a stan (120x120x190cm), který se dá nad ním rozložit. Záchod je nový, nepoužitý (na NZ jsou všude veřejné záchody, je potřeba hlavně pro certifikaci).
Další zástrčka na 12V v zadní části se dá použít třeba pro převodník 12V/220V. Ten obsahuje i USB port (5V), takže nabíjíme notebook i powerbanku zároveň.
Zahrada – věci kolem
Dost času se tráví venku a tak nemohou chybět dvě židličky, které je možno sebou vzít i na trek, velká venkovní nafukovací matrace na ležení u vody, badmintonová sada, body board na sjíždění vln a písečných dun, golfová hůl a nářadí (kladivo a šroubováky).
—— Co, kdy a jak ——
Auto bude připraveno na předání od Září 2018 za cenu 6700NZD. Je ve stavu naskoč a jeď, takže starosti typu „dodělej si sám“ mít nebudete. Můžeme také poskytnout spoustu rad ohledně cestování, práce a pobytu na NZ (už tu přeci jen chvíli jsme). Pomoct při vyřizování IRD čísla, založení bankovního účet, vyzvednoutí z letiště atd., vše je na dohodě.
Jakékoliv další informace s radostí zodpovíme, buďto v komentářích, e-mailu: kiwi@nechra.cz, nebo na tel. čísle +64 211 728 525 pro NZ a +420 777 186 867 z ČR.
Díky za váš čas.
Jakub
-
Nejnovější příspěvky
Rubriky
Kurz
1NZD ≐ 15Kč
Podle měsíců
- Říjen 2017 (1)
- Září 2017 (3)
- Červen 2017 (4)
- Květen 2017 (5)
- Duben 2017 (13)
- Březen 2017 (42)
- Únor 2017 (36)
- Leden 2017 (1)
Odběry novinek
Budeš informován, kdykoliv na blogu vyjde nový článek.